Svedala kommun: Från botten till 44:e plats – en styrd framgångsberättelse?

Introduktion: Sverige’s mest ogynnsamma kommun för företag

Från 2017 till 2020 föll Svedala kommun dramatiskt i Svenskt Näringslivs bedömning av företagsklimat.

Kommunhuset_uti_Svedala

Flera företagare påpekade att hjälp var sällan att få, medan nya avgifter och utredningar – vanligtvis för triviala saker – var vanligt förekommande.

Avgiften för tillsyn belöpte sig på 1400 kr per timme

Företagsledare uttryckte en verklighet fylld med kontinuerlig ångest över nya kontroller, vanligtvis igångsatta av kommunen genom genomlysning av företags webbplatser, produktetiketter och dylikt.

Att anfäkta en avgift eller en inspektion kunde föra med sig extra utredningar och ytterligare avgifter.

Kommunen hade rättigheter att nedlägga företag, och en stor del av småföretagarna kände sig utan makt inför systemet.

Företagens misstro och avflyttning

Resultatet var att näringslivsorganisationer i Svedala avbröt sin relation med kommunen

Många företag valde att flytta sitt säte eller inte etablera sig i kommunen

Ryktet om Svedala som Sveriges mest ogästvänliga kommun för företag spreds

och det skrevs om situationen i hela landet

Förändringen skedde – dock inte via reformer


Problemen hade kunnat åtgärdas enkelt genom att:

Informera inspektörer att de ska hjälpa, inte försvåra för, företagen

  • Begränsa högsta avgiften för inspektioner
  • Reducerar antalet inspektioner till bara de nödvändiga
  • Införa rimliga tidsramar och utbilda inspektörer om företagens betydelse
  • Trots möjligheten till en reformering av tillsynen, valde kommunen att följa en annan riktning.

    Initiativet koncentrerades på att uppgradera Svedalas image för de röstningsskickliga företagen i Svenskt Näringslivs enkät.

    Kommunen anställde två specialister för att fixa rankingen, skickade ut nyhetsbrev, fyllde sin hemsida, startade tidning och sociala medier och marknadsförde sig som Sveriges bästa företagskommun på hemsidan och i olika evenemang.

    De ekonomiska investeringarna tog fart.

    Resultat: En markant förbättring i placeringarna


    Från bottenplaceringar 2020 (plats 236) har Svedala klättrat till plats 44 år 2024 – den bästa utvecklingen i Skåne de senaste fem åren

    Kommunen har successivt förbättrat sitt resultat i Svenskt Näringslivs enkät under sex år, från 2,9 (2019) till 4,01 (2025) på en skala som går till sex

    Rubrik: Manipulation eller faktisk förbättring?

    Trots förbättringar i rankingen, fortsätter kritiken att vara stark bland företagare.

    Företagare undviker att uttrycka sig offentligt, rädda för eventuella repressalier såsom höga tillsynsavgifter eller straffavgifter.

    En tillsynsavgift på 1400 kr per timme existerar fortfarande, vilket gör att kommunen inkasserar rekordbelopp på dessa avgifter.

    Många småföretagare menar att situationen försämrats, inte förbättrats – fler inspektörer fungerar nu och skräcken för kommunen har spridit sig.

    Det är i huvudsak de företag som är anslutna till Svenskt Näringsliv och deltar i omröstningen som märker av förbättringar.

    För andra företagare kvarstår ofta situationen densamma eller försämras jämfört med tidigare.

    Rankingspositionen för Svedala kommun har blivit bättre, men företagen upplever större svårigheter


    Svedala kommuns klättring i företagsrankingen är odiskutabel

    Men bakom siffrorna finns en annan verkelighet, där många företagare fortfarande känner sig motarbetade och ekonomiskt pressade av kommunens tillsynsregim

    År 2025 har det skett en ökning av initiativ för att rekrytera fler röster.

    För de få som har rösträtt, leder jippon, fester och prisutdelningar till ökade rösttal.

    En ny anställd har tillkommit i Svedala kommun för att öka antalet företag som etablerar sig där.

    Så att fler avgifter kan inkasserars.

    Tags:
    Previous Post

    Citronsyra leder försäljningsstatistiken för livsmedel på CDON Marketplace 2023

    Next Post

    Citronsyra i hemgjorda ansikskrämer