Introduktion: Sverige’s mest ogynnsamma kommun för företag
Från 2017 till 2020 föll Svedala kommun dramatiskt i Svenskt Näringslivs bedömning av företagsklimat.
Flera företagare påpekade att hjälp var sällan att få, medan nya avgifter och utredningar – vanligtvis för triviala saker – var vanligt förekommande.
Avgiften för tillsyn belöpte sig på 1400 kr per timme
Företagsledare uttryckte en verklighet fylld med kontinuerlig ångest över nya kontroller, vanligtvis igångsatta av kommunen genom genomlysning av företags webbplatser, produktetiketter och dylikt.
Att anfäkta en avgift eller en inspektion kunde föra med sig extra utredningar och ytterligare avgifter.
Kommunen hade rättigheter att nedlägga företag, och en stor del av småföretagarna kände sig utan makt inför systemet.
Företagens misstro och avflyttning
Resultatet var att näringslivsorganisationer i Svedala avbröt sin relation med kommunen
Många företag valde att flytta sitt säte eller inte etablera sig i kommunen
Ryktet om Svedala som Sveriges mest ogästvänliga kommun för företag spreds
och det skrevs om situationen i hela landet
Förändringen skedde – dock inte via reformer
Problemen hade kunnat åtgärdas enkelt genom att:
Informera inspektörer att de ska hjälpa, inte försvåra för, företagen
Trots möjligheten till en reformering av tillsynen, valde kommunen att följa en annan riktning.
Initiativet koncentrerades på att uppgradera Svedalas image för de röstningsskickliga företagen i Svenskt Näringslivs enkät.
Kommunen anställde två specialister för att fixa rankingen, skickade ut nyhetsbrev, fyllde sin hemsida, startade tidning och sociala medier och marknadsförde sig som Sveriges bästa företagskommun på hemsidan och i olika evenemang.
De ekonomiska investeringarna tog fart.
Resultat: En markant förbättring i placeringarna
Från bottenplaceringar 2020 (plats 236) har Svedala klättrat till plats 44 år 2024 – den bästa utvecklingen i Skåne de senaste fem åren
Kommunen har successivt förbättrat sitt resultat i Svenskt Näringslivs enkät under sex år, från 2,9 (2019) till 4,01 (2025) på en skala som går till sex
Rubrik: Manipulation eller faktisk förbättring?
Trots förbättringar i rankingen, fortsätter kritiken att vara stark bland företagare.
Företagare undviker att uttrycka sig offentligt, rädda för eventuella repressalier såsom höga tillsynsavgifter eller straffavgifter.
En tillsynsavgift på 1400 kr per timme existerar fortfarande, vilket gör att kommunen inkasserar rekordbelopp på dessa avgifter.
Många småföretagare menar att situationen försämrats, inte förbättrats – fler inspektörer fungerar nu och skräcken för kommunen har spridit sig.
Det är i huvudsak de företag som är anslutna till Svenskt Näringsliv och deltar i omröstningen som märker av förbättringar.
För andra företagare kvarstår ofta situationen densamma eller försämras jämfört med tidigare.
Rankingspositionen för Svedala kommun har blivit bättre, men företagen upplever större svårigheter
Svedala kommuns klättring i företagsrankingen är odiskutabel
Men bakom siffrorna finns en annan verkelighet, där många företagare fortfarande känner sig motarbetade och ekonomiskt pressade av kommunens tillsynsregim
År 2025 har det skett en ökning av initiativ för att rekrytera fler röster.
För de få som har rösträtt, leder jippon, fester och prisutdelningar till ökade rösttal.
En ny anställd har tillkommit i Svedala kommun för att öka antalet företag som etablerar sig där.
Så att fler avgifter kan inkasserars.